Hur allt började...

Publicerat: 2011-11-02 Kl: 06:19:47 | I kategori: Min karriär


2007 åkte jag till Egypten med min familj. Avsikten var en avslappnande semester på ett All Inclusive hotell i Hurghada. Som de flesta turister, som vi var, gick vi på informationsmötet som reseledaren på hotellet höll i. Där fick vi upp ögonen för dykning och bestämde oss för att göra den första kursen för att bli Open Water Divers.

 

 

 

Att vara under vattnet och upptäcka en helt ny värld är någonting inte alla får uppleva. Det är en häftig känsla och inte alls läskig och skrämmande som jag trodde att det skulle vara innan jag provade. Det är även den första reaktionen jag fått av många som ska prova första gången, att det ska vara svårt att andas, panikkänslor och det ena med det tredje. Faktum är att det är lätt att andas och när man väl kommit in i andningen (alltså att man är avslappnad och andas lugnt) så är det en väldigt avslappnande ´extrem sport´. Känslan av att vara viktlös, avslappnad och fokusera blicken på allt vackert som finns under ytan är otrolig och oförklarlig.


Efter min första kurs förundrades jag min instruktör som var i samma ålder som mig, 20 år vid den tiden. Jag blev inspirerad av att hon kunde flytta runt överallt i hela värden och arbeta med det hon älskade. Eftersom jag älskar att resa och alltid drömt om att arbeta utomlands så vore detta det ultimata för mig.


 


Efter två år, 2009, tog jag min ryggsäck och åkte till Thailand, Koh Tao, för att göra mina fyra kurser och bli Divemaster. Under dessa 4 månader lärde jag mig inte bara att bli en erfaren dykare, det var så mycket mer. Att prata bättre engelska, ta initiativ och leda - och prata inför en grupp. Jag blev en mer öppen människa som vågade lära känna nya människor. Vissa kanske tycker att det är en självklarhet, men för en blyg tjej som jag var då, så var detta ett stort steg och jag utvecklades något enormt.


Efter ytterligare två år, 2011, bestämde jag mig för att ta tag i saken och slutföra min plan. Att bli dykinstruktör. Jag och Alexander bestämde oss för Mexico, Playa del Carmen. Om två veckor börjar jag min intruktörskurs vilket jag ser fram emot men även är nervös inför. Det har varit en del repetition med teorin från Divemaster kursen som jag lagt på hyllan och glömt bort. Men det kommer snabbt tillbaka igen trots att det är mycket att gå igenom. Nu är det dags att lära sig hur man håller i lektioner och hur man lär ut dykning på bästa sätt. Jag hoppas att det är någonting som jag kan arbeta med under en tid i framtiden.

 


Kommentarer
Postat av: Caroline

Oh Helen va glad jag blir när jag läser om den fantastiska känslan som dykning ger. Å att du tillslut, som du tjatat och längtat efter det här. Jag hade gärna vart me dig! Du e så lycklig! Puss

2011-11-02 @ 09:44:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0